Český Trosečník: Tragický pokus o Survivor

a4371ecabe_73397457_o2

bec3d27e6f_73397241_o2

Hodně lidí nás žádá, abychom sem zařadili, či snad odkazovali na českého Trosečníka. Musíme je zklamat, protože jsme stránky o opravdové soutěži, ne o napodobenině a ještě k tomu nejhorší, která ve světě existuje. TV Prima měla v roce 2006 odvahu zkusit celosvětový fenomén přenést na české poměry, jak to dopadlo? Naprosto otřesně. Pojďme si v tomto článku rozebrat všechny chyby, nedotaženosti a celkovou impotentnost pořadu a ukažme si na viníky, kteří zavřeli dveře pro budoucího kvalitního českého Survivora.

MODERÁTOR:

223412a6e2_73404631_o2V USA moderuje Survivor již 11 let Jeff Probst a ačkoliv má jako moderátor pár chyb (především občasná  zaujatost), je nenahraditelný a pokud by o něj CBS přišla, pak se celý pořad sesype jako domeček z karet.  U nás podobný druh „chlapáckého“ moderátora nebyl, proto se jako jediná možná alternativa nabízeli herci.

Když Marek Vašut dostal nabídku na moderování českého Survivora, celkem dlouho otálel, protože tuto soutěž znal z USA, kde občasně pobýval a Primě vzkázal toto: „Ten pořad moc dobře znám z USA, je to velmi tvrdá soutěž a tento projekt nemůžete točit na Mácháči, proto nemám zájem„. Prima ale měla v úmyslu točit na Perlových ostrovech, proto Vašut nakonec nabídku přijal. Pokud první díl této soutěže sledoval fanoušek původní verze, první co ho muselo zaskočit byl fakt, že Marek Vašut skutečně znal Survivora z USA. Nejenom, že přišel oblečený jako Jeff Probst, on se i snažil o stejné gesta a způsob moderování. Pro 99,9% diváků Primy to sice byl nepodstatný detail, protože Survivor neznali, ale Vašut evidentně týdny studoval nahrávky Jeffa Probsta a pak se ho snažil do detailů zahrát  v české verzi, díky tomu uváděl celý pořad jako divadelní představení. Na kmenových radách působil dojmem, že ho tamní děj v soutěži vůbec nezajímá a celou dobu se snažil být až neuvěřitelně „drsný“, ačkoliv ho lidé normálně znali jako pohodového chlápka z různých show a rozhovorů. Na finálovém večeru pak odhodil svojí pózu a snažil se o lacinou zábavu, když nuceně tancoval na hudbu Škworů. Těžko  říct, zda měl takovou radost, že pro něj tento projekt končí, nebo musel předstírat zábavu, když mu TV Prima nadiktovala jak rozpálit publikum v polorozpadlé tovární hale (tam se točilo finále).

SOUTĚŽÍCÍ:

Pokud jakákoliv česká televize pořádá casting na libovolný pořad, z přihlášených uchazečů tvoří polovinu lidé, kterým sejde pouze na tom, že budou v televizi (u nás se to rovná slávě) a už  vůbec je nezajímá v jakém pořadu vlastně budou figurovat. Úkolem televize je vybrat hráče, kterým jde o daný projekt a ne o zviditelnění se. Ani to se ovšem Primě nepovedlo, protože mezi soutěžící poslalaHanku Mašlíkovou (tou dobou Miss Silueta ČR), z které je dnes „mediální celebrita“ a která se otevřeně chlubila, že práce v televizi je pro ni životním snem. Dalším „trosečníkům“ se později prorazit nepovedlo, snad jen Čechokanaďan Frank se objevil v jedné epizodě seriálu na konkurenční Nově. Prima sice tvrdila, že casting byl složitým procesem výběru těch nejlepších, ale stejně pustila do soutěže Martina Svobodu, který byl bývalým manželem Mahuleny Bočanové a „spolubydlící“ Kateřiny Kornové. Divák tedy už dávno před vysíláním věděl, že soutěžící budou opět naprosto tuctoví, provaření a nepoužitelní.

31027e84f8_73430783_o2

Režisér pořadu Tomáš Medek, který se k projektu dostal až po výběru moderátora a soutěžicích sám prohrásil, že pokud je z 16 vybraných lidí téměř 12 managerů nebo zajištěných lidí, vůle bojovat o peníze není pochopitelně tak velká, aby byli lidé schopni udělat cokoliv a něco předvedli. Nehledě na to, že soutěžící hráli přímo proti štábu. Když došlo na soutěže o odměnu a imunitu, soutěžící na úkoly reagovali s despektem, remcali a odmítali je plnit. Když se schylovalo k nějaké hádce dvou hráčů, celou situaci uklidnil jiný se slovy: „…klid, nehádejte se před nima (před kameramany), to je přesně to co chtěli…„. TV Prima navíc nebyla schopná zajistit natáčení přes noc, takže všichni kameramani (jeden kameraman na jeden kmen) se těsně před západem slunce sebrali a trosečníky nechali přes noc samotné. Ti se tedy velmi pravděpodobně pohádali v noci a ráno s čistou hlavou opět předstírali skvělou partičku, aby se neznemožnili před svými známými a kolegy z práce (umíte si podobnou věc představit u originálního Survivora?).

Dost zvláštním se jeví i fakt, že všichni soutěžící se už celkem dobře znali z osobního života. Když měla Prima užší výběr soutěžících (18) /fotka na začátku článku/, podrobila je fyzické zkoušce na horolezecké dráze. Po této „náročné“ zkušenosti se všichni trosečníci vesele odebrali k opékání párků, horlivě komunikovali a navazovali vztahy. Pokud by něco podobného bylo i v americké verzi kde soutěží hráči, kteří něco umí, pak už by někteří z nich měli spojenectví dávno předtím, než by vůbec začalo samotné natáčení.

ORGANIZACE:

Pokud si myslíte, že celé natáčení a všechno okolo měla na starost TV Prima, tak jste bohužel na omylu. Téměř vše zařizovala švédská produkční firma, která měla na starost nejenom Čechy, ale zároveň další země a jejich pokus o Survivor. CBS vždy vyšle do země kde natáčí svůj ohromný tým, který staví gigantické stavby, kulisy a vše má do detailů naplánované. Přesně tohle Prima nedělala, to měla na starost již zmiňovaná firma ze severu Evropy. Pokud přišly kmeny na soutěž, bylo na natočení jejich zápolení jen minimum času, protože po nich přišly další štáby z jiných zemí a natočily tu stejnou soutěž s jinými hráči. Medek dokonce přiznal, že Švédové měli vše tak mizerně organizované,  že Primě nutili souboj „kámen, nůžky, papír“, možná proto teď chápete, proč byly soutěže v českém Trosečníkovi tak otřesné. To ale neomlouvá fakt, že si to Prima nedokázala lépe zajistit.

Bylo natočeno téměř 1 000 hodin pracovního materiálu, který se musel prostříhat a vytvořit z něho alespoň trochu zajímavý příběh. Práce na jednotlivých epizodách vypadala tak, že se díl dodělal dva dny předtím, že se vysílal. To je asi stejné, jako byste na jeden pokus natočili film a neměli možnost přetočit nepovedené scény. Intro, na které se těší většina fanoušků původního Survivora s každou novou řadou, se zde udělalo během pouhých dvou dnů a dělal ho samotný režisér pořadu. Hudební podklad je z britského Survivora, pro kterého složil hudbu dvorní skladatel znělek pro amerického Survivora Russ Landau. Tato verze je zároveň licencovanou hudbou pro celosvětového Survivora a je jen na jednotlivých televizích zda jí využije, nebo si složí vlastní. Prima si vlastní hudbu nesložila, za to díky špatné organizaci úplně zkazila intro k Trosečníkovi, které vypadá nepřehledně, amatérsky a jak vystřižené z roku 1995. Prima sice měla dost klacků pod nahama od Švédů na Perlových ostrovech, ale zároveň svým amatérským přístupem zmrvila práci i doma, kde vše záleželo pouze na ní.


(intro TROSEČNÍKA, hudba: Russ Landau, video: Tomáš Medek )

CELKOVÝ PRŮBĚH TROSEČNÍKA:

Pokud Trosečníka sledoval člověk, který neměl páru co daná show vlastně je, pak mohl být spokojený, ovšem za předpokladu, že je totálně nenáročný. Pokud to byl fanoušek původního Survivora, kterého viděl pět let předtím na Nově, pak jistě českou verzi uvítal s ohromným nadšením. Pokud to byl člověk, který v té době sledoval Survivor z USA (tenkrát se vysílala řada Cook Islands), pak se s naší verzí ani neobtěžoval, protože se pozvracel hned z první epizody.

9d4a534c3b_73431524_o2

Hned první dojem z příjezdu byl otřesný, naši „trosečníci“ ani nepotřebovali legendární buffy (šátky), protože vyfasovali všichni stejné trička s příslušnou barvou a aby celá věc vypadala ještě trapněji, měli na zádech napsané svoje jména. Divák tedy nevěděl zda sleduje pořad o ztroskotání na ostrově, nebo Bludiště.  TV Prima ale se svojí kreativností neřekla poslední slovo. Kmeny se pojmenovaly velmi originálně, jeden měl název „Modrý (severní kmen)“ a druhý „Červený(jižní kmen)“. To už muselo vykouzlit úsměv na rtech i největšímu zapálenci do hry, nebylo to ovšem nic masořezající, protože kvalitu pořadu neurčuje název kmene ani oblečení, přesto to zanechalo špatný dojem a to zvláště u lidí, kteří znali Survivor. Pokud fanoušky této „nejdrsnější reality-show na světě“ něco přitahuje, pak je to přežívání, soutěžení, taktika a podrazy, Češi nepředvedli ani jedno. Oba kmeny vyfasovaly zásoby jídla v plechovkách na déle než týden a tak ke spokojenosti soutěžící nepotřebovali nic jiného, než válet se na pláži, užívat si dovolenou a cpát se gulášem. Když došly plechovky, soutěžící si začali stěžovat na ohromný hlad a tvrdou realitu, člověk měl pocit, že snad požadují po štábu, aby jim dal nějáké jídlo a oni chudinky nehladověli, jsou přece v exotické Panamě, tak proč nedostat pořádně najíst, když pro televizi dělají takovou službu a zúčastní se jejich pořadu. „Nejakčnější“ hledání potravy jsme viděli pouze jednou, když Lukáš „ulovil“ žábu v rozpadlé budově a tu si posléze rozdělil rovným dílem celý kmen.

9cf13317c1_73431638_o2

Díky špatnému castingu a rozhození  hráčů do kmenů jsme viděli naprosto nerovný boj dvou týmů. Na jedné straně červení, kterým stačil silný Martin a Frank, kteří získali pro kmen nespočet vítězství, na druhé zarputilý student Lukáš, který jako jediný vypadal, že mu neustálé porážky vadí a bojuje na 100%. Jeho parťáci z kmene ale raději sténali a stěžovali si na nerovnost, než aby pořádně zabrali a Lukáš díky tomu působil jako beruška na zadku. Tím na sebe upozornil a právě to byl hlavní důvod, proč byl vyhozen hned po sloučení. Největší zvláštnost ohledně soutěží ale byla tehdy, když zcela nepochopitelně o druhém finalistovi rozhodovala soutěž dvou lidí. Jeden z nich byl Ráca, v soutěžích podprůměrný hráč, který ale měl to štěstí a proti sobě měl padesátiletou Vlaďku. Celá soutěž byla fyzicky náročná, muselo se potápět, šplhat do útesu, rozdělávat oheň a složit skládačku. Ráca ani nepotřeboval pořádně zabrat, protože Vlaďka se neuměla potápět a tak zatímco on se potácel do cíle, ona stále byla u prvního úkolu. Mezitím si šunky v táboře válela Ingrid, která měla výsadní postavení a závěrečného úkolu o postup do finále se nemusela zúčastnit, protože měla imunitu (nemohla se tedy rozhodnout koho do finále vezme s sebou, ale musela počkat, kdo nesmyslně vyhraje souboj).

Taktika hráčů také nestála za nic. Pokud se dá bavit o taktice, tak snad jen o té, že všechny ženy se po sloučení spojily a začaly prvoplánově vyhazovat muže. Celkem vtipně působil fakt, že přesně to samé se dělo na Vanuatu v Survivorovi, ale tam mělo všechno úplně jinou úroveň. Zatímco na Vanuatu byl ženský kmen mnohem lepší než ten mužský a ženy byly samostatné a silné. V Trosečníkovi byly dámy, které tráví víkendy v obchodních domech a po celou základní část hry své kmeny spíše oslabovaly, než jim byly ku pomoci. Vyhazování mužů se ale nesmyslně zastavilo těsně před Rácou, který byl ušetřen z důvodu, že tvrdě pracoval v táboře a ženy se tak roztřásly strachy, že až tam nebude, jeho práci budou muset vykonávat ony a dovolená, kterou měly od prvního dne soutěže jim skončí (idilicky celou záležitost podaly ve stylu, že Ráca si za tak skvělou práci v táboře vyhazov nezaslouží). Ráca díky tomu došel do finále, sám ani pořádně nevěděl jak a tam prohrál rozdílem třídy s Ingrid. Ta za celou soutěž neprojevila jedinou strategickou myšlenku (krom vyhazování mužů), v základní fázi hry se jen vezla  na zádech jediného silného hráče Lukáše a dle slov poroty vyhrála proto, že s ní byla sranda.  Hlasovaly pro ni všechny ženy, s kterými si skvěle popovídala, když se celé dny opalovaly na pláži a to byl rovněž jeden z důvodů, proč udělit vítězství zrovna jí. Kritizovat ovšem úroveň vítěze je bezpředmětné, protože ani jeden český soutěžící v tomto pořadu nesplňoval žádný ideál, snad jen zmiňovaný Lukáš, který alespoň projevil vůli po vítězství a nepřijel si opálit záda.

KONEC NADĚJÍ PRO LEPŠÍ POKRAČOVÁNÍ:

Pokud v tuzemském vysílání propadne na jedné televizi z jakéhokoliv důvodu nějáký pořad, či projekt, je nepravděpodobné, že se ho ujme jiná stanice a pokusí se ho reinkarnovat, zvlášť pokud jde o tak náročný druh pořadu. TV Prima vše podělala již v Panamě, kde jen papouškovala cizí pokyny, měla minimální možnost cokoliv změnit a upravit pro vlastní potřeby. Když se práce na pořadu přenesla do České republiky, všechno zkazila odfláknutou prací a bylo evidentní, že ani jeden člověk, který pracoval na pořadu neviděl původní verzi, kde by se mohl alespoň trochu inspirovat. Ničemu nepomohli ani nudní a nezáživní soutěžící, kteří nepřijeli hrát, ale rekreovat se na exotické ostrovy, připádně se zviditelnit pro svojí budoucí mediální kariéru. Co z toho plyne? Zapomeňte v budoucnu na dalšího českého Survivora, Trosečníka, nebo cokoliv podobného. Trosečník vysílaný na Primě mohl být příslib do budoucnosti, ale vzhledem k tomu, že na něj díky špatné kvalitě nikdo nekoukal, naopak celou věc ještě více podělal. V ČR tedy dále vládnou estrádní pořady typu SuperStár, kdy brzy najdeme dalšího „super zpěváka“ o kterého nikdo nestojí a jeho jméno si stejně za měsíc ani nebude nikdo pamatovat. Zatímco Bulharsko, Jihoafrická republika, Austrálie, Izrael, či snad Filipíny mají natočených několik řad své mutace Survivora, Češi mají jenom jednu. Pokud celosvětové Survivory působí o proti originálu Béčkovým dojmem, pak Trosečník působí Céčkovým na celosvětové…

HODNOCENÍ:

(jedná se o subjektivní názor autora článku)

moderátor: 3/10 (30%)

soutěžící: 2/10 (20%)

soutěže: 1/10 (10%)

strategie: 2/10 (10%)

zábavnost: 2/10 (20%)

celkový dojem2/10 (20%)

Zeck

Zeck

subjektivní glosátor / vulgární prase / děsně důležitý člověk

2 komentáře

  1. SiGi

    Dobře napsáno! Vzpomínám, že jsem to kdysi letmo zahlédl v TV, ale nezaujalo mě to. Teď jsem rád, že jsem se dozvěděl podrobnosti. Díky!

    Thumb up 0 Thumb down 0 Přidávat palce mohou pouze přihlášení uživatelé.
  2. Machy

    „Divák tedy nevěděl zda sleduje pořad o ztroskotání na ostrově, nebo Bludiště.“ Super přirovnání, a celkově velmi trefný článek! 😉

    Thumb up 3 Thumb down 0 Přidávat palce mohou pouze přihlášení uživatelé.

Napsat komentář