GLOSA: Ostrov zmařených strategií?

„Redemption Island? Díky, už ne!“ To byl asi většinový názor fanoušků pořadu napříč všemi zeměmi, ve kterých se Survivor vysílá, při oznámení, že v nejnovější řadě se se vší pompou opět vrátí, ačkoliv ho každý považoval za definitivně mrtvého. Jeff Probst tento nápad poprvé aplikoval do pořadu ve 22. sérii, dost možná zcela účelově, aby chránil hvězdy řady (Boston Rob, Russell Hantz), u kterých bylo velké riziko, že půjdou mezi prvními a sledovanost dostane nechtěnou podpásovku, když propagace řady stála výhradně na nich. Nutno podotknout, že v řadě následující už Redemption Island zažil svojí právoplatnou derniéru při ochraně Coache a Ozzyho. Není se čemu divit, ačkoliv ho jeho tvůrce fanaticky hájil jako součást vývoje hry, u diváků se pochopení pro tento nový směr herní evoluce nikdy nedočkal, naopak byl vystaven kritice, která žádala jeho okamžité odstranění ze hry. Redemption Island byl dobrý nápad skutečně jen na papíře, v praxi zkrátka nefungoval. Za dvě řady své existence se ukázal jen jako požírač stopáže (díky čemuž zmizely i souboje o odměnu) a nabízel jen notoricky známé a recyklované soutěže ze starších řad, ve kterých se plácali kmenem nechtění/podražení/nejslabší hráči, jejichž osud byl většině diváků aktuální epizody naprosto lhostejný. Redemption Island se hodil do karet pouze tehdy, kdy hostil všeobecně oblíbeného hráče a prodloužil mu pobyt ve hře, ve které by za normálních podmínek okamžitě skončil. Pokud tedy RI někoho bavil, pak ne svým herním přínosem, ale divákovým alibismem.

Survivor Blood vs. Water - Redemption Island

O to více je paradoxní, že v aktuální řadě Blood vs. Water je právě Redemption Island semeništěm zábavy, emocí, slz a výhrůžek. Místa, která dříve byla černou dírou epizod a dala se apaticky přetáčet na výsledek souboje, se teď stávají nejžádanější a nejočekávanější částí. Připsal si tedy Jeff Probst konečně první zářez na pažbu a zavřel hubu svým kritikům, kteří mu předhazují, že od doby, co se stal šéfem pořadu, neudělal téměř nic dobře? Jako jeho kritik říkám, že ano, ale s důsledky. Je nutné si uvědomit, že BvsW není nic jiného než kolosální útok sentimentem na citlivé diváky ve jménu sledovanosti, není to klasická řada Survivora, kterou všichni dobře známe. Notoricky známé heslo pořadu „přežij, přehraj, přelsti“ se zde transformuje do „přebreč, přelituj, přemiluj“. Prvořadým cílem je vyvolání emocí, slz nebo agresivity, zkrátka to samé, o co se marně snaží nesledovatelná parodie na reality-show – VyGumovaní na Primě. Probst vytvořil cast, který je po herní stránce a zasloužilosti návratu naprostým vtipem, ale který předvádí přesně to, co od něj očekával. První epizody a zápletky: Rupert & Laura, Candice & John, Colton & Caleb, Gervase/Tyson vs. Brad jsou toho ostatně důkazem a důvod, proč k nim došlo, je jen jeden: Redemption Island. Proč se tedy cast přeměnil na rodinný dobrodružný výlet, je jasné a jasné je i to, proč je oběma kmenům dovoleno sledovat souboje o „vykoupení“, ačkoliv dříve mohli být přítomní jen dva příslušníci obou táborů. Každému ale možná není jasné, že celý tento tyjátr jde na účet herní strategii, která už není jen výsadou mozku masterminda a jeho aliance, ale každého, kdo si dá tu „námahu“ a poslouchá.

Survivor  Blood vs. Water - Redemption Island

Díky rodinným mezikmenovým vazbám se do hry vnesla nadstavba ohledně strategie a celkově větší komplikovanost při rozhodování, koho na kmenové radě poslat pryč, v čemž se dost možná i značná část diváků ztrácí, zvláště v prvních epizodách. Tento mohutný herní potenciál je ale vzápětí zcela vražděn na tribunách RI, ze kterého se stala veřejná diskuze, které vévodí ukřivdění vyřazení hráči, prozrazující pikantní tajemství z jejich předešlého kmene a apelující na své příbuzné z toho druhého, ať s tím nebo oním rozhodně nespolupracují, případně mu nakopou prdel. Strategie jedinců se tedy stávají věcí veřejnou a jen díky hráčům, kteří na hru nestačili, budou mít ti lepší velké problémy po sloučení, ve kterém nebude fungovat faktor překvapení, lsti ani přetvářky, protože všechny potenciální hrozby se budou navzájem znát téměř dokonale už předem. Díky tomu budou velmi pravděpodobně rozhodovat prosté počty jako v prvních řadách, kde se po sloučení pedantsky tlačilo na vyvraždění konkurenčního kmene a až následně se začínalo hrát. Žně naopak budou zažívat všechny nudné kreatury proplouvajíc soutěží bez jediného herního kroku na kontě, poněvadž právě oni nebudou nikdy zmíněni, ale právě oni budou mít nejvíce nastražené uši a po sloučení hlavní slovo. O vítězi řady se tedy nebude rozhodovat při chození pro vodu a strategické šeptandě, ale při veřejném ublíženém bonzování vyřazených hráčů deset minut před jejich odchodem domů, což dělá ze hry plné překvapení a zvratů, lehce čitelnou a přehlednou záležitost jak pro diváky, tak pro samotné hráče. Nastavené poměry tedy logicky nahrávají do karet jen neoblomným sektářským spolkům ve stylu Upolu, a naopak zadupávají do země individuální hráče a jejich potenciálně kvalitní strategie, jenž nebudou mít na pranýři žalujících popravených jehňátek sebemenší šanci zůstat skryté před pozorností ostatních. Jestli tohle stojí za trochu toho vzrušení a vášní při soubojích o setrvání v soutěži, to je o preferencích každého diváka. Já osobně se prozatím bavím, ale budu se bavit i po sloučení, až mě bude moci pobavit jen kvalitní hra jednotlivých hráčů? Doufám pouze v to, že Redemption Island touto řadou zažívá svojí první a poslední chvilku slávy, jelikož na normální řadu plnou nováčku bez sebemenších vzájemných vazeb je zcela nepoužitelný.

Zeck

Zeck

subjektivní glosátor / vulgární prase / děsně důležitý člověk

6 komentářů

  1. Meesha

    Hrozně mi vadí název páté epizody The Dead Can Still Talk. To je téměř jediné, co mě na současném RI štve. S vyřazenými by se mělo zacházet podobně jako s porotou, čímž myslím, že pokud chtějí i nadále zůstat ve hře, musí mlčet a jen tiše poslouchat, co o nich říkají ostatní hráči. Ovšem tenhle systém, že vyloučený hned vykecá vše o svém kmeni mi vadil už na začátku s22.
    Ale co už, zatím mě to baví a nové twisty se mi líbí. Jen ještě doufám, že se se sloučením vrátí dva hráči a pak budou zas výzvy o odměnu.

    Thumb up 0 Thumb down 0 Přidávat palce mohou pouze přihlášení uživatelé.
  2. soonrich

    Kdyby byly i soutěže o odměnu, tak mi RI nevadí. takhle mi to tam chybí, ale letos mi ten RI neva právě kvůli těm kecům před soutěží. Bohužel mě, ale právě i tohle trochu mrzí, protože Brad právě kvůli těmhle fňuknám bude hned terč a nebude tedy moct mazat med kolem pusy i hráčům z druhého kmene. jinak se mi líbí, že to je takovej diktátor

    Thumb up 1 Thumb down 0 Přidávat palce mohou pouze přihlášení uživatelé.
  3. Ledy

    v tehle sezone RI prinesl zajimavy element do hry, a to ve forme fnukani a nebo nadavani. To druhe je alespon obcas vtipne (F**k you Brad Culpepper :D), ale bohuzel co mi strasne vadi je to fnukani. Jsem take zvedav jestli tuto sezonu bude loved ones visit, protoze to je obvykle dalsi varka slz, kterou bych si radeji odpustil. Nu coz uvidime co se bude dit dalsi dily a hlavne po merge, mimochodem diky za skvely clanek 😉

    Thumb up 4 Thumb down 0 Přidávat palce mohou pouze přihlášení uživatelé.
  4. Rendy Rendy

    Jako vždy ostře nabroušený a trefný příspěvek, který se čte jedním dechem 🙂 je fakt, že tady to Jeffovi vyšlo, jsem zvědav, jak se s tím soutěžící poperou a jestli to nedopadne nějak bídně. Byla by to škoda u svižně nastartované sézony.

    Thumb up 8 Thumb down 0 Přidávat palce mohou pouze přihlášení uživatelé.
  5. Jean

    Popravdě, nic proti RI strategicky nemám. Štve mě to, že je místo soutěže o odměnu, což je tradice, kterou mám mnohem radši.

    Thumb up 4 Thumb down 0 Přidávat palce mohou pouze přihlášení uživatelé.
  6. HUK

    To je kurva pravda 😀

    Thumb up 4 Thumb down 0 Přidávat palce mohou pouze přihlášení uživatelé.

Napsat komentář