Závod kolem světa o milion dolarů zní jako skvělý nápad, pokud ovšem nepatříte mezi ty, co to mají celé na starosti. Pro producenty je to logistický problém největšího kalibru. Pohyb týmů, štábů a zařízení po celém světě po dobu obvykle jednoho měsíce vyžaduje přesné plánování a malou armádu lidí, kteří mají plné ruce práce.
„Máme více než 2000 lidí po celém světě, kteří se podílejí na výrobě show.“, říká Bertram van Munster, jeden z tvůrců pořadu. Plánování každého natáčení začíná 3 měsíce dopředu. Štáb spolupracuje i se spoustou vojenských konzultantů a federálních agentů, kteří si jsou vědomi politické situace v zahraničních oblastech a pomáhají vybírat oblasti „vhodné“ pro natáčení. Na vybrané místo vyrazí tým, který ověří, zda je v této konkrétní lokaci možné zajistit natáčení. Nezbytná je i spolupráce se zástupci místní samosprávy, aby soutěžícím i štábu byla zajištěna bezpečnost.
I přes prvotní plánování mohou vzniknout překážky, které štáb donutí změnit nejen úkoly, ale třeba i celou trasu závodu. Stalo se tak například při natáčení 2. série, když selhal argentinský bankovní systém a v zemi vypukly nepokoje. Argentina byla tedy raději při natáčení druhého závodu vynechána. Podobně tomu bylo i po Egyptské revoluci v roce 2011 a sexuálním napadení americké reportérky Lary Logan. Tvůrci pořadu označili Egypt za „zemi vymazanou z mapy The Amazing Race.“.
Každý tým je doprovázen dvoučlennou posádkou, která pořizuje audio a video záznam. Tento doprovod musí zůstat s týmem po celou etapu, není-li uvedeno jinak. Tým tedy musí například na let získat 4 letenky, jinak nemůže letět. Letenky pro štáb jsou obvykle zakoupeny mimo záběr. Doprovodné týmy se v etapových zastávkách střídají a to z toho důvodu, aby mezi soutěžícími a doprovodným týmem nevznikal „vztah“, který by mohl soutěžící zvýhodňovat nebo naopak znevýhodňovat.
Výrobní štáb včetně moderátora Phila Keoghana a tvůrců show Elise Doganieri a Bertrama van Munstera cestují obvykle napřed do cílového místa. Spolupracují s místními zástupci a filmovým štábem na přípravě úkolů než dorazí soutěžící. O pohybu týmů jsou informováni doprovodnou posádkou. Může se stát, že produkce dorazí do místa etapové zastávky i jen pár minut před soutěžícími, v takovém případě jsou týmy „pozdrženy“, aby se vše stihlo připravit. Během jednoho závodu byl Phil Keoghan zadržen úředníky na Ukrajině a už hrozilo, že týmy nebude mít kdo zaregistrovat v etapové zastávce. V tu chvíli mu pomohl americký velvyslanec, který je velkým fanouškem show.
Soutěžící, kteří jsou v průběhu závodu vyloučeni, jsou dopraveni do střediska, neoficiálně známého jako „Sequesterville“, kde čekají na konec závodu a odkud jsou také dopraveni do cíle, aby mohli být přítomni při doběhu finálové trojice do cíle. V pozdějších sériích začala vznikat i krátká videa s názvem „Elimination Station“, která ukazují příchod vypadnutých týmů a život v Sequesterville. Něco podobného jako „Life at Ponderosa“ u Survivor. Několik týmů vyřazených těsně před finálovou trojicí bývá také použito jako „volavky“. To znamená, že naoko závodí dál, aby zmátly místní obyvatele, kteří by chtěli vypouštět spoilery.
Náklady na cestování a natáčení po celém světě nejsou nejmenší. Většina z nich je hrazena sponzory, kteří buďto poskytují ceny pro týmy vítězící v jednotlivých etapách nebo jsou jejich produkty používány při plnění úkolů a tím jsou propagovány. Již tradičním se stal úkol „Najdi trpaslíka“, který je maskotem společnosti Travelocity. Dalším příkladem může být čajově laděná etapa v 18. sérii, kterou zasponzorovala firma Snapple. The Amazing Race je každoročně podle firmy ACNielsen provádějící marketingové výzkumy označován za show s největším množstvím umístěné reklamy.
Mobilní povaha závodu natáčení navíc komplikuje z hlediska techniky. Ta může být nejen poruchová, ale také zajímavá pro místní zlodějíčky. Příkladem může být i natáčení brazilské verze TAR, při kterém byl jeden z týmů přepaden a okraden při čekání na semaforu. Během krádeže byla mimo jiného odcizena i videokamera. Díky pozdějšímu zadržení pachatelů a navrácení techniky byly záběry z krádeže použity i v show.
Zkrátka natáčení reality show jako je The Amazing Race není snadnou záležitostí!
Dík za pěkný článek – TAR pravidelně sleduji, je mým druhým nejoblíbenějším – titulky byly na podobných stránkách poslední dělá lord night i když s menším spožděním
http://amazing-race.cz/titulky-k-amazing-race/ .
Titulky přesuneme co nejdříve i sem k nám 🙂
titulky mi už poslal Pietro stiahnuté z titulky.com, pomaly pribudnú aj všetky ripy, ktoré existujú…
imho, nie na všetko titulky sú, TAR v tomto deravý ako svojho času Survivor (kde to tie ž nieje ešte 100% spravené), takže treba asi počkať aj nato, keď LBD hodí postupne všetky ripy z Nova Cinema. aj na tom titulky.com nie sú titulky komplet.
Hezký web, koukám na Survivor, ale rád bych koukl i na TAR. Najdu zde někde k těm seriíjm titulky, nemohu je zde zaboha najít. Dík za info.
Díky za článek a další možnost k nahlédnutí pod pokličku! 🙂
Zajímavý článek! Hodně z toho jsem vůbec nevěděl. 🙂
Vďaka za skvelý článok, vidno, že CBS do svojich troch hlavných show (Survivor, TAR a BB) vráža dosť úsilia a peňazí.